Vacanta in Bulgaria – Veliko Tarnovo

posted in fotografie de calatorie

Nu am scris pana acum pe blog despre calatorii, dar cred ca a sosit momentul. Pentru ca a calatori este o pasiune la fel de mare ca si a fotografia si in plus avem mereu aparatul foto cu noi, deci bucurie dubla.

Ca in toate vacantele, am luat aparatul foto si la vecinii bulgari, iar imaginile le prezentam aici cu cateva explicatii care poate vor fi de folos si celor pe care ii bate gandul sa viziteze Bulgaria mai departe de linia litoralului.

Cred ca a fost cel mai ploios mini-concediu, insa am avut norocul de a ne planifica calatoria astfel inca sa ajungem cu masina cat mai aproape de obiective. Asta si pe motiv de burta la purtator care nu prea ma lasa sa-mi indeplinesc obiceiul celor 20 de km de mers pe jos pe zi ­čÖé

Prima oprire a fost la aproape 40 de km de Ruse, la pestera Orlova Chuka, care – surpriza! –┬á a avut niste lucrari de modernizare finantate de statul roman, deci suntem frati pe bune :). Este o destinatie foarte potrivita si pentru o fuga de o zi din aglomeratia Bucurestiului, se ajunge repede iar drumurile sunt bune.┬á Sa incep cu detaliile organizatorice: pestera este deschisa din aprilie pana in octombrie, de luni pana duminica, intre orele 10-17, iar pretul este de 6 leva pentru adulti, 2 leva pentru elevi si aproape gratis pentru copiii pana in 7 ani (0.50 leva).

Trebuie sa va inarmati picioarele pentru urcus la iesirea din pestera pentru ca vor fi 124 de trepte de urcat.  Pestera are 7 nivele, dintre care doar unul  poate fi vizitat pe o lungime de 3 km iluminati. In pestera s-au gasit urme ale civilizatiei din epoca de piatra si de bronz precum si oase de urs de pestera. Toate informatiile astea le-am adunat de pe net, intrucat ghidul nostru nu vorbea decat in bulgara, iar in romana stia doar cateva cuvinte (bune si alea) cat sa intelegi, in mare, ca ceea ce vezi se numeste Marea Stalactita, sau Dinozaurul, Bufnita sau Broasca testoasa.

La iesire exista o terasa unde teoretic poti sa servesti ceva, insa practic nimeni nu stia engleza iar meniul era doar in limba bulgara, problema pe care am intampinat-o peste tot… Dar cafeaua cred ca e universala:)

Veliko Tarnovo – un oras medival ca o bijuterie, incredibil de bine conservat. Mi s-a parut chiar mai bine intretinut decat Sighisoara noastra. De cum am inceput plimbarea prin Veliko Tarnovo, am intrat in piata Samovodska, unde mesterii populari isi realizeaza lucrarile in ateliere, in fata turistilor, iar mesterii iconari si olari fac minuni sub ochii tai.

Tare frumos in Veliko Tarnovo este Cetatea ╚Ťarilor sau Tsaravets, aflata pe colina cu acelasi nume Tsaravets. Cetatea – fortareata era inconjurata de ziduri inalte de 12 m si groase de 3, astfel incat navalitorii sa aiba ceva de furca. Locul central al cetatii il constituie Palatul Regal si catedrala patriarhala, vizibila de foarte departe intrucat se afla in cel mai inalt punct. Acum catedrala este doar un muzeu pictat in alb-negru cu scene din istoria poporului bulgar si este minunat reconditionata. De-a lungul stradutelor inguste ale cetatii au fost descoperite fundatiile a 22 de biserici!

Veliko Tarnovo este o lectie de istorie predata in direct, si asta se poate simti chiar si in zonele neturistice, in care mi-ar placea sa locuiesc macar pentru un timp. Exista insa un aspect care ne-a dat mari batai de cap si anume nu prea exista locuri de parcare.

Urmatoarea oprire a fost in Arbanasi, satul-muzeu situat la doar 4 km de Veliko Tarnovo. Casele sunt mai toate renovate si transformate in pensiuni sau hoteluri, dar pastreaza intact farmecul lor de case de la 1700-1800. In centrul satului sunt magazine de suveniruri, un anticariat si terase de incercat.

Un must see in Arbanasi este Biserica Nasterii Domnului, monument de cult inaltat in 1597, cu o pictura incredibil de complexa si cu o arhitectura care nu se regaseste la noi, desi este tot o biserica ortodoxa. Pe unul dintre peretii bisericii este pictata Roata Vietii, unde este reprezentata filozofia vietii umane printr-o interactiune complexa intre zodiac, anotimpuri si destin.

Tryavna este un orasel ca un muzeu in aer liber, avand 140 de monumente istorice, muzee si expozitii. Este un oras care dateaza din secolul 12, arhitectura este unica, iar pe stradute gasesti la tot pasul mesteri populari si ateliere, o adevarata placere sa te plimbi printre ei. Este un orasel turistic cu multe hoteluri, pensiuni si taverne si aici am gasit cele mai tari suveniruri pe care le-am vazut vreodata. Din Veliko Tarnovo se ajunge usor in Tryavna, fiind la aproape 40 de km distanta.

Cascada Kaya Bunar a fost o surpriza. Plouase mult in ultimele zile si am ales o destinatie destul de riscanta, nestiind daca vom inota prin noroi sau nu. Dar nu  a fost cazul. Ma asteptam sa vad o cascaduta. De fapt, vuietul ei se aude de departe, iar in fata caderii de apa ti se opreste rasuflarea. Pentru ca plouase torential am prins-o involburata, ceea ce o facea de-a dreptul inspaimantatoare in sensul pozitiv. Se poate face si picnic intr-o poienita splendida, langa cascada.

In drum spre casa ne-am oprit la Ivanovo, unde se afla ansamblul de manastiri si biserici rupestre care fac parte din Patrimoniul Unesco inca din 1979. Se ajunge foarte usor aici si se afla la 20 de km de Ruse. Este ceva de urcat, dar nu e un urcas care sa ridice probleme. Aceste manastiri au avut vietuitori incepand cu anul 1220, dar acum 300 dintre ele sunt definitiv pierdute. Insa frescele care sunt pastrate sunt impresionante.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *